Pelien pelaaminen ulkona tai sisällä on hauskaa ja ehkä useiden lasten suosituimpia vapaa-ajan harrastuksia ovat nimenomaan ulkopelit. Lapset viettävät tällä hetkellä paljon aikaa osallistumalla verkkopeleihin matkapuhelimella tai tietokoneella. Siksi yksi hyvistä tavoista on saada lapsesi pois ruutuajasta ja laittaa heitä uppoutumaan ulkopelien maailmaan. Aina tämä ei ole mahdollista ja siksi jos ruudun ääressä vietetään aikaa, niin siihen kannattaa yhdistää uuden oppiminen, vaikka opetuspelien parissa.
Nämä pelit lisäävät peleihin osallistumisen hauskoja puolia lasten oppimiseen ja akateemisiin kokemuksiin ja että tämä voi olla oppimisen kannalta tärkeää myös lasten kehitykselle teknologian parissa. Ei pelkästään sitä, että leikkiin osallistuminen lasten kanssa on yksi yksinkertaisimmista tavoista sinulle, vaan liikkuminen ja viettää aikaa yhdessä lasten kanssa on sitä parasta aikaa.
Kun valitset nuorille oikeat pelit, kuten Skidos-pelit, he voivat nauttia ja oppia samaan aikaan. Tämä alue yhdistää useita pelien etuja lapsesi kehityksessä.
Yksi leikkijöistä valitaan hipaksi. Kun hippa saa jonkun kiinni, he jatkavat käsi kädessä muiden kiinniottamista. Ketjun pitää pysyä ehjänä ja ainoastaan ulommaiset saavat tavoittaa muita leikkijöitä vapaalla kädellään. Leikki loppuu, kun kaikki leikkijät ovat ketjussa.
Leikitään uudelleen, mutta ketjua ei voi katkaista ennen kuin ketjussa on kuusi lasta. Puolitetaan kuuden lapsen ketju, jolloin tulee 2 kolmen hengen ketjua. Lopuksi katsotaan kuinka monta 3 lapsen ketjua saatiin. Esimerkiksi jos leikkijöitä on 21, niin kuinka monta kertaa kolme sisältyy kahteenkymmeneen yhteen.
Ikäänkuin istumafutista. Pelaajat saivat liikkua vain omalla sektorillaan "rapuasennossa" maaleina salin päätyseinät. Pelistä tekee hauskan, jos käytössä on iso ilmatäytteinen kuntopallo, mutta muukin pallo käy.
Tähän peliin tarvitaan vähintään seitsemän vähintään 5-vuotiasta pelaajaa. Yhtä pelaajaa lukuun ottamatta kaikkien pelaajien tulee ottaa rapumainen asento (vatsa ylöspäin, käveleminen jaloilla ja käsillä). Pelaajien tulee yrittää lyödä kumipalloa päällään tai polvellaan koti maalia. Pelaaja hankkii pallon ja yrittää tehdä maalin osumalla pallolla päätyseinään tai muuhun valittuun maaliin.
Valitaan yksi leikkijä etsijäksi. Asetetaan 12 tikkua laudalle. Yksi leikkijä polkaisee lautaa, jolla tikut ovat. Etsijä kerää tikut takaisin laudalle, muut juoksevat sinä aikana piiloihin. Kerättyään tikut laudalle etsijä huutaa: 10 tikkua laudalla! Kun etsijä näkee piiloutuneen, hän koskee lautaa ja huutaa löydetyn nimen. Löydetty tulee piilosta pois laudan luo. Löydetyt voi "pelastaa" polkaisemalla lautaa ennen etsijää, jolloin peli alkaa alusta.
Kun sitä ruutuaikaa pitää joskus olla, niin miksei sitä voisi viettää kotimaisen pelin parissa. Angry birds on valloittanut Suomen nettipelaamisen. Tämä fantasiaverkkopeli on laajalle levinnyt upeiden vaihtoehtojensa ansiosta. itse laji koostuu erilaisista hahmoista sekä linnuista ja sioista. Linnut ovat yksikön sankareita ja siat ovat yksikön vihollisia. Pelin tavoitteena on, että siat eivät saa lintujen munia. Säästämällä munat, voidaan saada lisää hahmoja ja upeita bonuksia sekä pisteitä.
Hyvänä mainintana tähän koskien suomalaista pelisivua on Pelimaailma.com sivusto, mikä on yksi hauskimmista paikoista netissä ja tarjoaa valtavan valikoiman HTML5 nettipelejä aina klassisiin peleihin, kuten matopeli, fruit slasher, brick out ja candy crush, samoin kuin nopeatempoisiin arcade-peleihin.
Vielä hieman lisää suomalaisesta osaamisesta pelirintamalla. Hill Climb Racing on fysiikkaan perustuva urheilupeli, mikä on julkaistu mm. älpuhelimille ja tietokoneille. Pelissä on ideana ajaa mäkistä rataa ajoneuvolla niin pitkälle, kuin on suinkin mahdollista. Ratoja ja ajoneuvoja on monenlaisia. Ajoneuvoista esimerkkeinä jeeppi, rekka, traktori, kuuauto ja crossipyörä. Radoista esimerkkeinä luola, kuu, muta-allas, eksoplaneetta ja maaseutu.
Ohjaimina toimivat kaksi poljinta: kaasu ja jarru/peruutus. Pelinsisäistä rahaa saa keräämällä radan varrelta kolikoita ja tekemällä voltteja ja takaperinvoltteja. Rahan voi käyttää uusiin ajoneuvoihin, ajoneuvon virittämiseen tai uusiin ratoihin. Ajaessa kuluu polttoainetta, jota saa lisää radalla olevista kanistereista. Peli päättyy, kun polttoaine loppuu tai kuskin niskat taittuvat.
Mölkky saattaa olla laajalle levinnyt peli, jossa aikuiset ja lapset kilpailevat läpi kesän. Mölkky on heittopeli, joka on kotoisin Päijät-Hämeestä. Se muistuttaa idealtaan ja välineiltään karjalaisten vuosisatoja vanhaa peliä kyykkää. Mölkky ei ole kuitenkaan yhtä fyysinen kuin kyykkä, ja se sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille.
Mölkyssä heitetään mölkyllä (=puinen palikka) luvuilla 1–12 numeroituja puisia "keiloja", jotka on pystytetty tiiviiksi ryhmäksi 3–4 metrin etäisyydelle heittäjästä. Heitto on suoritettava aina alakautta, muuten heittotapa on vapaa. Jos heittäjä kaataa yhden keilan, pistemäärä on sama kuin kaatuneen keilan numero. Jos keiloja kaatuu kaksi tai enemmän, pistemäärä on sama kuin kaatuneiden keilojen lukumäärä. Mikäli keila nojaa toiseen keilaan tai mölkkyyn, sen laskenta riippuu missä seurassa mölkkyä pelataan. Heiton jälkeen keilat nostetaan pystyyn sille kohdalle, johon ne ovat kaatuneet tai lentäneet. Kolmesta perättäisestä ohiheitosta kilpailija putoaa pelistä ja siirtyy yleensä kirjuriksi. Peli päättyy, kun ensimmäinen pelaaja saavuttaa täsmälleen 50 pistettä. Mikäli pistemäärä ylittää 50, pelaajan pisteet putoavat 25:een.
Aina ei tarvitse pelata tai leikkiä, vaan voi vaihtaa maisemaa ja nauttia ulkoilmasta vaikka huvipuistossa.
Naantalin kaupungissa sijaitsee huvipuisto, joka tukee suosittua "Muumi" -hahmoa, joka on uskomattoman laajalle levinnyt lasten keskuudessa. Huvipuistossa lapset voivat vierailla Muumien talossa ja huvipuiston alueella voi tavata Muumi tarinoista tuttuja, näyttäviä ja persoonallisia hahmoja.
Toisin kuin monissa huvi- ja teemapuistoissa Muumimaailmassa ei ole ainuttakaan huvipuistolaitetta. Muumimaailmaa suunniteltaessa huvipuistolaitteiden puuttuminen oli yksi Tove Janssonin ehdoista ja siitä on pidetty kiinni edelleen.